Tapahtumat 2017 Tapahtumat 2016 Tapahtumat 2010 Tapahtumat 2011 Tapahtumat 2012 Tapahtumat 2013 Tapahtumat 2014 Tapahtumat 2015 Tapahtumat 2016

Vuoksenranta-seura oli mukana Sysmän Suvisoudun kirkkovenelähdössä la 2.7. ja Mommilanjärven soutelussa 16.7. Kisasimme 2.7. myös jännittävän kyykän haasteottelun Vuoksenrannan Säde vastaan Antrean Esa.

Toimintaa »

Mommilanjärven soutelu 16.7.2016
Tänä vuonna Mommilanjärvellä soudeltiin kaikkiaan jo 27. kerran. Aurinkoinen sää ja Sysmän Sisun Soutajilta lainassa ollut hyväkulkuinen kirkkovene takasivat joukkueellemme hyvät fiilikset.

Perinteisen "evakkolähdön" voitti jälleen Kirvun Vilkas (43:31). Toiseksi tuli Lammin Ikkunat ja Ovet Oy (44:19) ja Vuoksenrannan Säde hienosti kolmanneksi (44:35). Paransimme edellisvuoden aikaamme 46:11 peräti puolellatoista minuutilla. Antrean Esa tuli kovatasoisessa kisassa neljänneksi (45:00). Muut karjalaisseurat olivat: 5. Koivisto seura (48:04), 9. Heinjoen Huimat (50:36), 10. Kivennavan Ahkera (51:44) ja 11. Impilahden Isku (53:58).

Joukkueessamme soutivat: Esa Virolainen, Hannu Virolainen, Joonas Vartio, Matti Vanhanen, Rauno Vanhanen, Markku Kemppi, Juho Kemppi, Antti Kemppi, Pekka Kemppi, Olli Kuisma, Juho Kuisma, Markku Sipi, Markus Halme, Tuomas Karvonen ja perää piti tuttuun tapaan Martti Talja. Huoltojoukoissa kannustivat Anne Kuisma, Sanna Kemppi ja Päivi Virolainen.

Sysmän KIrjakyläpäivät 9.7. 2016
Seuramme osallistui Sysmän Kirjakyläpäiville omalla tuotemyyntipöydällä lauantaina 9.7.2016. Ihan mukavasti vaakunamme ja karttamme houkutteli piipahtajia paikalle. Kauppakin tehtiin, mutta ison osan ajasta juttelimme kävijöiden kanssa juurista, entisistä kotipitäjistä ja karjalaisuudesta. Onnistunut tapa jakaa perinnetietoutta.

Sysmän III Suvisoutu 2.7.2016
Väkeä oli mukavasti liikkeellä niin kirpputorilla kuin soutuja, kyykkää ja hirrensyöksyä ihmettelemässä.

Antrean Esan kyykkäjoukkueessa pelasivat Tatu Partanen, Mikael Junikka, Anton Rautioaho ja Antti Kutinlahti.

Vuoksenrannan Säteen joukkueessa puolestaan Hannu Kuisma, Joonas Kuisma, Joonas Vanhatalo ja Pertti Talja. Kilpailun tuomarina toimi Martti Talja.

Tiukassa pelissä voitto tuli tällä kertaa Vuoksenrannalle (-44p) ja antrealaiset saivat -56 pisteellä pelin järjestettäväkseen ensi vuonna.

Hirrensyöksyssä merkittiin tulokset ylös, vaikka siinä ei varsinaisesti kilpailtukaan. Toiset yrittivät monta kertaa ja joku vain kerran, mutta kaikki 8 heittäjää saivat tuloksen. Kolme parasta mittaa oli: Benjami Pohjankoski 6,84, Antti Kukkonen 6,70 ja Hannu Virolainen 6,60.

Kirkkovenejoukkueita osallistui 2 eli Sysmän Sisun soutajat ja Vuoksenrannan Säde. Alkumatka soudusta oli leppoisampaa verryttelyä ja n. 4 km "vetaistiin täysillä". Sisun aika oli 19.30 ja Säteen 20.54. Säteen joukkueessa soutivat Esa Virolainen, Hannu Virolainen, Pertti Talja, Markku Kemppi, Juho Kemppi, Antti Kemppi, Olli Kuisma, Henri Pirinen, Pertti Ruponen, Pekka Kemppi, Päivi Virolainen, Anne Kuisma, Vilho Ruponen, Mika Isomäki ja perämiehenä Martti Talja.

Talkoomatka 2016
Meitä lähti Helatorstaina 5.5. matkaan 30 vuoksenrantalaista ja 21 antrealaista. Ennakkoilmoittautuneista oli muutamia rapissut pois, joten nyt mahduimmekin yhteen bussiin. Kokosimme joukkomme kuitenkin kasaan kahdella perinteisellä bussilinjalla eli samaan aikaan aamulla varhain starttasimme Sysmä-Lahti- ja Riihimäki-Helsinki -reiteille. Yhdistimme porukat sitten Haminassa.

Viipurin Veikoissa pysähdyimme tuttuun tapaan rahanvaihtotauolla ja kaupassa. Matkustimme siitä suoraan Viipuriin Tervajoen kylän ja Karuselli-tavaratalon kautta koukaten. Nopeasti sujuneista tullimuodollisuuksista johtuen olimme perillä jo hyvissä ajoin iltapäivällä ja meille jäi aikaa tutustua kaupunkiin ja sen nähtävyyksiin omatoimisesti.

Perjantaiaamuna heti aamupalan jälkeen lähdimme köröttelemään kohti Vuoksenrantaa ja Antreaa. Vuoksenrannassa jakaannuimme kahteen osaan talkootyöhön, osa Kankaalan kirkolle ja osa Kaskiselkään Leiposiin hautausmaalle ja Noinmäen kirkkomäelle, jonne matka jatkui venäläisellä pikkubussilla. Venäjällähän joku asia toimii tai sitten ei. Tällä kertaa tilaamamme puuttuvat kivilaatat sankarimuistomerkille eivät ilmestyneet paikalle. Eipä näkynyt myöskään maanmittareita, joiden piti tulla kirkon tonttia merkitsemään. Omat hommamme sujuivat ripeästi ja suunnitellut työt tulivat tehtyä.

Olipa siihen kirkkomaan kupeeseen, himpun verran "meidän puolelle" ilmestynyt uusi rakennustyömaakin, kun joku paikallinen naputteli itselleen taloa. Juuri tämän vuoksi on tärkeää, että kirkkomaa ja sen rajat saataisiin merkittyä myös venäläisille viranomaisille niin, että alue säilyy muistopuistona jälkipolvillekin.

Antrealaiset siivosivat omaa kirkonmäkeään ja rovasti Strandmanin haudan aluetta. Heidän reissuunsa osui jännitysmomentti, kun paikalle maleksineista kahdesta paikallisesta miehestä toinen nappasi yllättäen yhden talkoolaisen repun ja lähti juoksemaan sen kanssa karkuun. Ripeäjalkainen juoksija sai varkaan kiinni ja reppu pelastettiin takaisin omistajalleen.

Talkootöiden lomassa paistettiin makkaraa, syötiin eväitä ja keiteltiin kahvit. Sää suosi meitä ja iloisella mielellä palattiin Viipuriin. Illalla ruokailimme kaikki yhdessä perinteikkäässä Pyöreän Tornin ravintolassa. Vuoksenrantalaisten "Vuoden talkoolaisiksi" valittiin siskokset Eila Salo ja Aira Kaislaoja. He ovat monena vuonna näyttäneet meille nuoremmille mallia, kuinka harava heiluu ja jälkeä syntyy. Eila joutui viime metreillä perumaan lähtönsä, mutta Aira oli reippaana matkassa. Tunnustusmaininta annettiin kolmen sukupolven retkiseurueelle: Yrjö Sokka, Tiina Sokka ja Topi Tupasela. Antrealaisten "Vuoden talkoolaiseksi" raati valitsi Suvi Sipilän.

Lauantaina nautimme aamiaisen hotellilla ja suuntasimme sen jälkeen tutustumismatkalle Terijoelle. Pienempi osa porukasta jäi viettämään päivää Viipurissa tai kotipaikoilla. Bussimatkan aikana näimme monenlaista maisemaa; merta ja kyliä. Perillä meillä oli lyhyt opastettu kierros ja hyvä lounas Hotelli Aquamarine Spassa. Tällä kertaa Rakkauden hauta, lehtikuusimetsikkö ja Edith Södergranin muistomerkki jäivät bussissa kerrotuiksi tarinoiksi. Myöskään kuuluisiin hiekkarantoihin emme tutustuneet lähemmin, vain auton ikkunasta ihailimme. Eikä vanhoista suomen ajan pitsihuviloistakaan ollut enää jäljellä kuin muutama huonossa kunnossa ollut hökkeli. Saimme kuitenkin nopean raapaisun siististä lomakaupungista, jonne voisi ihan hyvin palata omatoimisesti paremmalla ajalla joku toinen kerta.

Illansuussa haimme Viipuriin jääneen porukan ja palasimme Suomeen Vaalimaan kautta. Haminassa odotti toinen bussi, johon toinen puoli porukasta lähtöhalausten jälkeen kiipesi. Kotona olimme kaikki juuri ennen puoltayötä - väsyneinä mutta onnellisina.